Да оженим образованието и да приберем подаръците!

2 ноември 2007

 

Това, което ще прочетете в долните редове не е свързано със стачните действия от страна на наетият персолнал в сферата на образованието ( 😛 ), нито има за цел да опетни българското образование или да накърни самочуствието на учители припознали се в някой от описаните образи. Няма и за цел да промени нещо поради липсата на възможност. То, нядявам се, ще накара някой да прекара 5 минутки в четене. Заповядайте :

На българската образователна система, потърпевш на която съм и аз, и трябва сватба. Или да конкретизираме: нещо ново, нещо старо, нещо синьо и нещо назаем.
Трябва и нещо ново, а именно реформа. Нима някой от вас , който не е продължил да се занимава примерно с математика знае как да реши това:

А нима някой може да му открие приложение? Разбирам да беше само математиката, но това е навсякъде. По история се обръща много по голямо внимание на дати и едва ли не на часове, отколкото на изводите, които е добре да си вадим от нея. И все пак има даскали, които успяват. Учителката ми по история миналата година, отдели няколко учебни часа да ни научи на нещо практично. Тя ни показа как трябва да се обработва исторически извор. Как не всичко написано е вярно, и да имаме предвид, къде нещата са хиперболизирани и къде умаловажени. Урок като този ми е в пъти по – полезен от това какво е станало 1875 година някъде в Европа. Или още повече урок, от типа кога е станало това в Европа. Също така в повечето уроци същата учителка ни караше да разсъждаваме защо е станало дадено историческо събитие, кой как е стигнал до решението да действа по този начин. И действително така повече запомням, отколкото когато ми изтресът някой физичен закон, който ни го представят като константа – непроменяем е , така трябва да се използва, а защо е така не казват… Когато човек не разбере нещо, да не кажя и сам да го изпита, то той след време го забравя.

Нещо старо.

Много съм чувал за поведението на учениците в час по времето на комунизма. Къде се е изгубило по пътя към демокрацията благоприличието? Къде са останали уважението към учетеля, към този който дава? Аз не знам, затова питам вас. Имало ли е едно време случаи учителят да напусне часа? Или още повече: да го напусне разплакан? Дали учениците, башка от депутатите даже, са прекарвали часовете си по кафета? И в крайна сметка защо при някой учител може да протече тих, спокоен, ползотворен час, а друг да бъде направен от учениците на нищо?

Нещо синьо.

Преди време, сигурно мина и половин година, една даскалка определи начина на преподаване на своя колежка като комунистически. Говореше за опитите на някой учители да прецакат ученика, да му зададат възможно най – труден въпрос и да му пишат слаба оценка, понякога дори и с чистото намерение, че това ше стимулира ученика.Според нея това се дължало на остатъци в образованието от комустическият строй. Тя самата е преразгледала възгледите си покрай примера на нейна млада колежка. Та може би образованието не се нуждае от подобни персонажи в българските училища, учители които децата мразят.

Нещо назаем.

Несъмнено има правителствени програми за обмяна на опит, няма как и за там да не се харчат пари. Но човек винаги може да научи нещо, а това може да бъде полезно в нашата поостаряла система на обучение. Знаете ли че National Geographic хвали българското правителство, управлявало след края на балканските войни, в една статия от тогавашните години. Защото България е съумяла за минимални години да отвори училища, да образова даскали и да преодолее една възможна криза , при неукост на народа. Нима по света няма друг пример за реформи в образователната система? А защо тогава никой не ги изпозва за пример?

С две думи.

Тъй като и аз се обърках от горенаписаното ще обобщя.

Вдигам и двете си ръце за по – високи учителски заплати и за диференцирано заплащане, едната от тях вдигам дори и за матурите, но смятам че образованието ни се нуждае от нещо повече от тези гъдели. Да българите знаем много, но дали ни е потребно? Дали ще запомним дори 5% от това, което сме учили? Докога учители ще правят гадно на учениците и ще преподават по планове от преди години? Не говоря за нови методи на преподаване, а за различен материал. Материал който ще върне учениците обратно в класните стаи и ще им се стори полезен.

Advertisements

2 Коментари “Да оженим образованието и да приберем подаръците!”

  1. Теодоси Бялков Says:

    Завършил съм математическа гимназия ,но горното уравнение не мога да го реша в момента и въпреки това не смятам ,че излишно сме го учили.Мисля ,че математиката е гимнастика за сивото вещество на всеки ,който и е обърнал внимание , а сивото вещество трябва да се развива.
    От друга страна си прав ,че когато не виждаш смисъл в нещо трудно го научаваш и затова нистина трябва да се промени материята ,която се изучава.
    Едно време учителят не напускаше часа още по-малко разплакан а учениците си позволяваха първата цигара на публично място чак на абитюренската вечер

  2. ssk Says:

    Виж за това не се бях замислил. Гимнастика на сивото вещество, звучи логично.

    А колкото до математиката, дадох я като пример. Лично аз въпреки, че смятам че е излизшна от години ходя по сипове и т.н.


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: