Петър Добрев: „Ще ми се хората да се отнасят с повече уважение към България и българското.“

19 март 2008

Това е интервюто ми с блогърът Петър Добрев, което е второто от поредицата ми интервюта с блогъри. Неговото първо интервю от другата страна.

– Здравей, в блога си си написал родовата история, но няма почти нищо за теб. Кажи как се казваш, освен очевидното Петър, какво образование имаш, къде живееш, къде работиш и къде пишеш, обичайните неща.
– Казвам се Петър Добрев, уча журналистика в СУ и съответно съм базиран в София по тази причина. Работя в е-вестник. Пиша главно там и в блога си, гледам да помагам и на другите блогове, в които участвам.

– Озаглавил си блога си „За българските работи“, а често пишеш за Македония и другите балкански проблеми. Не е ли странно?
– Не мисля. Пиша за Македония толкова, защото смятам, че това е един от най-големите БЪЛГАРСКИ въпроси в нашето време. Пиша и по балкански въпроси, които са пряко или косвено свързани с нас
Няма да ме видиш да пиша за безработицата в Босна, не и в блога. А между другото, както повечето хора знаят, За българските работи е алюзия към За македонските работи, на Кръсте Мисирков – една доста противоречива творба.

– Родата ти е българска, но са живели в Македония, ако не се лъжа. България или Македония ти е по – присърце?
– Част от родата е от Егейска Македония, да. Но Костурско може да ми е присърце само емоционално, там вече реално няма българи. А между Македония и България не мога да правя деление, то е невъзможно, става въпрос за едно и също нещо. Ако днес има някакви деления, те са изкуствени. Бръзицов, който съм цитирал в блога си, е македонец и не ги е правил, Талев не ги е правил, Ляпчев не ги е правил, Симеон Радев не ги е правил – списъкът е безкраен.

Спомена тези личности, смяташ ли че хората търсят лидер, водач, който да ги води.
– Твърдо против съм народопсихологията и всякакви определения, че българинът е такъв и онакъв. Българинът е човек както всички останали и от Хитлер насам не е прието да се правят характеристики за цели народи. Има особености, но от тях не трябва да се правят големи изводи. Погледнато исторически, нашата страна не е имала възможност да изгради силно гражданско общество. По тази причина е била силна винаги, когато е имала силни лидери. За това вероятно има носталгия към фигури като Стамболов, Цар Борис III… Но не трябва „силната фигура“ да се фетишизира. Сама по себе си тя не е решение. Волен или Бойко не са алтернативи на статуквото, колкото и да изглеждат като водачи, в очите на някои хора.

– Иван Михайлов Гаврилов, какво ти говори това име?
– Ванчо Михайлов, последния лидер на ВМРО, велик българин! Като всяка личност, а не икона, той има тъмни и светли моменти в биографията си, но остава като наистина голяма българин, незаслужено очернян от комунисти и македонисти.

– Съжалявам, че нещата потръгнаха директно към по сериозните въпроси. Кажи как намираш новините за блога си, често съм намирал доста интересни неща.
– Ами и интересите ми и работата ми са такива, че всеки ден отделям доста време за четене. И нещата автоматично си излизат. Рядко решавам : днес ще пиша за това и това, дай да намерим нещо. Просто нещата сами излизат.

И все пак, не ти ли е трудно да пишеш/помагаш в толкова много web издания?
– Ами виж, наистина гледам да помагам на много места, но за голяма част от блоговете, където участвам, главната тежест поема един мой приятел, авторът на блога http://macedonia-history.blogspot.com/ – един прекрасен историк и български патриот. Възхищавам се на неговата отдаденост и работоспособност, без която просто нямаше да ги има тези неща – блога за помаците, блога за българите в Албания, сайта за гораните… Списъкът е по-дълъг от това. Така че сравнение с него аз съм си направо мързелив. 🙂

– Хах. Разкажи как се реши да пишеш свой собствен блог и за малко повечко за e-vestnik.
– Не винаги съм се интересувал от история и от българските работи, напротив, в много кратко време имах много за наваксване. Така че блогът беше идеално решение – място където хем да се съберат жужащите ми мисли, хем да се упражнявам в писане. Писането е занаят, трябва да се практикува, и реших блогът да е опитната площадка. В е-вестник бях поканен случайно. Това е изцяло онлайн проект, който отново ми дава възможност да тренирам журналистическото си писане – но вече в по-професионална насока. Мога да кажа, че в е-вестник няма натиск и мога да пиша, за каквото пожелая – нещо, което не може да се случи в „труд“или „24 часа“.

-Активен ли си в организацията му, или само пишеш? В самият проект, спомагаш ли с идеи, предложения, всякаква помощ извън статиите?
– Всички журналисти участваме с идеи и предложения, но не бих казал, че аз съм от активните. Университетът ми отнема голяма част от времето и затова в последно време по-скоро само пиша за е-вестник.

– Нека преминем към задължителните ми въпроси. Какво мислиш за расизма като цяло, за етническото напрежение в България и за самите цигани?
– Расизма е присъщ на дребните душици. Всеки народ има за какво да бъде уважаван и е елементарно и глупаво да го мразиш по default. Когато Наполеон е влизал в Германия, Гьоте не е написал и ред в защита на родината си, защото е харесвал Франция и нейните духовни постижения. Не казвам, че това е примерът за подражание, но е интересен случай. Трудно ми е в няколко реда да говоря за етническото напрежение, но то до голяма степен съществува в България, защото не сме си изяснили сами за себе си какво представлява нашата нация. Повечето хора не третират цигани и турци като български граждани и оттам идват много проблеми. Но в случая не само българският етнос е виновен, където има цигани в Европа, има проблем, което означава, че този етнос има специфични културни особености, които му пречат да се приобщи към останалите. Но циганите са хора като всички останали и могат да бъдат добри български граждани, но за това трябват усилия от наша страна, и двойни от циганска.

– Какво мислиш за http://www.horata.eu?
Чудесна идея е този форум. Хубаво е младите да мислят за тези теми, за които ти ги провокираш.

– Последно: разкажи някоя забавна или любопитна случка от личният / служебният живот. Нещо разпускащо.
– Името ми съвпада с известния историк Петър Добрев, който пише за прабългарите, на моменти доста налудничаво, между другото. Нямаме никаква роднинска връзка, но ми се случва да ни бъркат. Веднъж поръчах едни исторически книги по Интернет, не за първи път, по най-нормалния начин. Веднага обаче ми се обадиха от книжарницата и с най-любезно угоднически тон ми обясниха как много се радват, че ползвам услугите им, как ще се опитат в най-кратък срок да ми помогнат, как всичко възможно ще направят и т.н. Аз естествено им благодарих за небивалото внимание, но яко не схващах защо така ми говорят, чак накрая изплюха камъчето и ме попитаха дали съм историкът Петър Добрев. Казах им, че съм студента Петър Добрев и не получих специални почести и привилегии, но поне не отказаха да ми донесат книгите до четвъртия етаж. 🙂

– Хубава история. Благодаря ти за отделеното време. Финални думи?
– Ще ми се хората да се отнасят с повече уважение към България и българското.Това е което много ни отличава от Европа. Никой англичанин няма така да оплюе родината си, както ежедневно го правят десетки наши журналисти, интелектуалци, блогъри и т.н. Включително Фънки, между другото. Ако всичките тези приказки се говореха за турския, а не за българския етнос, Доган досега щеше да е осъдил милион пъти държавата в Страсбург. България е страна като всички останали, но по стечение на обстоятелствата е нашата страна. Единствената наша страна!

Забележка: орденът на снимката е бил собственост на героят от родовата статия на Петър.

One Response to “Петър Добрев: „Ще ми се хората да се отнасят с повече уважение към България и българското.“”


  1. Живея в САЩ.Имигрирах прес 1988.имам доста преживявания в затворите 7-8години преди 89та.и са доста интерестни за Вас.Това е моя Е-Mail.


Вашият коментар

