Сто години по – късно ;(

14 август 2008

Преди 100 години National Geographic публикува статия озаглавена „България – страна на селяните“, в която неподписаният автор прехвалва бързото и устойчиво развитие на доскоро поробената ни страна. Там се споменава каква роля има образованието за просперитета на нацията и как по този фактор задминаваме съседките си. Статията може да прочетете в онлайн изданието на NG, а причината да я потърся след като веднъж съм я чел на хартиен носител беше новината, че до 15 Септември общият брой на закритите училища ще бъде 350.

От закритите до този момент 271 училища на борсата отиват 5 хиляда български будители. Данни за децата, които трябва да сменят училището си няма. Няма данни и колко от тези деца ще пътуват всяка сутрин до съседното село или близкия град. Признавам, има места където транспортът е осигурен, но има и такива, където родителите трябва да плащат все по – повишаващите се цени на транспортните билети. Друг вариант е и децата да пораснат преждевременно отделяйки се на квартира, която също струва все по – скъпо. Нима ще дойде момент, когато ще е невъзможно на дете да завърши иначе задължителното начално образование?

А и проблемите далеч не са само тези, надигащото се гражданско общество отдавна негодува за заличаването на стотици селища и за прекалената урбанизация на българското население. Нима този проблем би имал решение, като се закрият толкова много училища, защото повярвайте ми, голяма част от тези 350 училища са в селските райони. Кое населено място би оцеляло без образование, без работа, та дори и без обещаните помощи за фермерите?!?

Е как искате една държава да просперира, когато решението на един проблем е създаването на друг? Да не би подобни пагубни действия да са просто акт на отмъщение от страна на управляващите срещу учителската гилдия, която ги направи за посмешище? Сега можем само да очакваме подобни отговори срещу своеволните еколози, таксиджии, фермери и всеки, който се опита да прояви гражданският си дълг и да иска своето, без да му се налага да си го взема сам мамейки държавата. Яд ме е, защото колкото и да дипломатничат това правителство и колкото да се опитват да оправдаят действията си затварянето на училище не е решението!

А преди 100 години:

Днес на практика всички млади българи могат да четат и пишат. Докато през 1879 г. дори 20 процента от градското мъжко население не можеше да чете и пише, днес вече 92 процента от живеещото в градовете мъжко население между 10 и 30 години е грамотно; същото се отнася и за 74 процента от жените. В селата 68 процента от мъжете и 18 процента от жените могат да четат и пишат. Това е резултат, с който нито една страна – нито от съседните на България, нито от тези по на запад – – не може да се похвали. През 1906 г. в страната имаше 4584 начални училища с 8785 учители и 400 216 ученици. Почти десет процента от населението получава основно образование.

Всичко това е постигнато за 29 години, страхувам се че, нашите управници за същото време може да ни върнат до нивото на образование тогава.

И все пак, ако се върнем още 200 години назад, ще си припомним трите най – важни единици в българското село – кмета, попа и даскала. Освен най – важни са били и най – заможни, докато в днешно време учители стават, само такива, които не могат да станат други.

И помнете драги българи, все още има надежда 40% от училищата да оцелеят по предвиждания на синдикатите.

Advertisements

7 Коментари “Сто години по – късно ;(”


  1. Прав си, ситуацията в образованието все повече се усложнява, нещата вървят към катастрофа; ала управляващите нехаят; от тяхното нехайство в тази най-важна сфера губим много повече, отколкото загубихме заради кражбите им от еврофондовете. А там загубихме към 800 милиона евро. Тук пилеем интелектуалния капитал на нацията, който няма цена. Цената е бъдещето ни като нация. Цената е бъдещия ни просперитет.

    Някъде прочетох, че пред миналата есен, когато стачкуваха учителите, е трябвало да стачкуват – ако сме хора на място – не учителите, ами родителите заедно с децата си. Та кой да е заинтересован най-много от качеството на образованието на младите ако не техните родители?! И също самите младежи.

    Ала те даже не подкрепиха учителите, което беше ужасно грозно. Някои даже протестираха, че учителите стачкуват и, представете си, ощетявали образованието на децата им. Пълно е с малоумници из българските земи, приятели; пълно е и с подлеци.

    А ето тук пак зачекнахме тия въпроси: http://ikonomika.org/?p=1464#comment-29678 Да видите докъде е стигнала кризата: даже не се разбира сложността на проблема, и то от най-учени хора като Добри Божилов 🙂

  2. longanlon Says:

    Мда, боя се, че не мога да се съглася с теб по почти нито една точка… и най-вече с популистичната ти загриженост. Ау, колко лошо, закриваме училища, ау, колко лошо, урбанизация, ау, колко лошо, селското стопанство загива без помощи.

    Урбанизацията на населението е съвсем естествен процес и не виждам защо правителството трябва да прави каквото и да е, за да го спира. Хората искат да живеят в градовете – където има работа, добри училища, добро здравеопазване, където е бизнеса, културата.

    Разбира се, че училищата в някои села трябва да бъдат закрити. Та какво образование може да се получи в училище с 3 учители? И по-важно – кой ще получи това образование, след като е публична тайна, че на много места учителите вписват фиктивни ученици само и само да си запазят работните места?

    5 хиляди „будители“ отивали на борсатата… Господи, будители… Политиците години наред, точно по твоя метод, популистки се опитват да запазят всяко възможно работно място, без да правят нищо за да реформират образованието. Поради което то е скъпо, лошо, дава мизерни заплати на учителите. Поради което не е тайна, че човек става учител само ако не го бива за нищо друго.

    Но да, дайте да запазим селянията и селото по всички възможни начини, въпреки, че хората бягат от нея. Дайте да харчим много пари и да поддържаме никому ненужни празни училища, дайте да раздаваме още по-огромни суми за земеделски субсидии, за да поддържаме българското земеделие такова, каквото е сега – умиращо, с раздробена собственост и „фермери“, които не търсят ефективни начини да произвеждат по-качествена и по-евтина продукция, не се държат като бизнесмени, ами само просят от държавата пари, а ако не им се дадат – заплашват, стачкуват.

    Е, ти може да искаш да даваш своите пари (данъци) за това, но аз предпочитам те да отиват за нещо смислено.

  3. longanlon Says:

    още за селянията и селяните:

    http://kaka-cuuka.com/48

  4. ssk Says:

    Какво по – смислено от хората, където и да са те? Признавам, че по този въпрос има силен сблъсък на мнения и разбирания, едното е моето, а другото твоето. И двете са верни, но сами по себе си, въпрос на гледна точка. Аз съм роден и живял в град – село с един блок. Прекарвал съм летата си там и знам, че не искам да го видя празен, макар и да съм избягал от там със семейството си преди 10 години…

  5. longanlon Says:

    Аха, ти си избягал, ама искаш някак да накараш останалите хора да стоят там… Като е толкова добре, защо не останеш ти?

  6. ssk Says:

    Не съм казал, че е добре, а трябва. Трябва да се предоставя избор за нормален живот дори на село.


  7. […] за учителските стачки, за грешките в учебниците, за закритите училища, за евентуално грешната информация в […]


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: