Един завет

5 април 2009

Минаха години, пораснах. Влязох в гимназия и забравих за основното си училище.

Но не щеш ли, след време спомените ме върнаха пак към счупените глави, гръмогласните даскалки и детската безгрижност.
Вече трета година бях под крилото на други даскали и когато на улицата срещнах бившия заместник
директор, се спрях да го поздравя. Тъкмо слагаше торба цимент в старата Лада, затова го изчаках да се изправи и да ме види. Отвърна на поздрава и мисля, че ме позна. За да не се почувствам неловко, че съм пресякъл улицата и съм го изчакал само за да го поздравя, го попитах първото, което ми дойде на ум.

Той беше учител по спорт и му се носеше име на строг човек. Все се страхувахме, като отидем в кабинета му, да не ни напляска, макар да знаехме от американските сериали, че това може да доведе до уволняването му. Понякога дори се шегувахме, че ни е направил нещо. Честно казано само няколко пъти съм бил в кабинета му и то все за неща, свързани с бой, но никога прекалено сериозни, поне погледнато от разстоянието на времето и възрастта.

–  Липсва ли ви училището?- Беше се пенсионирал преди достатъчно време, за да забрави лошото и да милее за хубавото, така че очаквах еднозначен отговор.

– Не особено.

– Но как така, сума ти и години сте прекарали там?

– Ами да ти кажа, дойдоха едни много лоши ученици след вас. Много искат, имат големи претенции и противно на това, което си мислят, нищо не знаят и нищо не покриват. Ето с вас по-може да се каже една дума  като с човек, а те не слушат и само се държат арогантно. Радвам се даже, че се пенсионирах навреме.

Не помня как продължи, споменът ми свършва дотук. Бях изненадан, че някой изобщо е способен да стори подобно нещо на този човек. Помнех го твърд – не му минаваха номерата ни, както пред учителките, а сега беше просто старец, макар да изглеждаше здрав. За няколко години беше изгубил твърдостта си, това полезно за училището качество. Какво се бе променило, че така бързо един човек  се е отказъл от работа, която е вършил с години? Нима това поколение е толкова лошо, че може да надвие добрите спомени с колегите, които отдавна са станали приятели?

В близките няколко дена разбрах, че е починал. Това беше единственият път, когато го видях  след напускането на основното училище, а това бяха последните думи, които чух от един заместник-директор.

16 Коментари “Един завет”

  1. jakiro Says:

    4 години бях до неговия кабинет , 4 години всеки ден идваше в нашите часове,заради някого и все някой изяждаше тъпалките, но винаги ще го помня с добро той искаше най доброто за нас.

  2. Петър Says:

    Разбирам, че си харесвал учителя, но мислиш ли, че неговите методи са били адекватни на една либерална образователна система? Той очевидно е бил от старата школа, където целта на училището е било да те направи част от системата, зависим, послушен, болтче в тоталитарната машина на комунизма. Тези методи не действат днес, защото светът е друг. И слава Богу! Когато хората осъзнаят, че в училище трябва да се трупат знания, а не да се ходи с униформи и да има военна дисциплина, доста работи ще се оправят. На тази тема ти препоръчвам много филма „Die Welle“.

  3. Mari-ana Says:

    И да посягат на учители на бой, и да вадят пистолети да стрелят, и единственият начин да изкарат повече от 2 е като препишат, и да са неграмотни, защото не им пука – всичко това, а и още много дава съвременната, демократична, образователна система, Петър. Синът ми поне веднъж в седмицата ми казва за побой в училището. Когато го карам да учи и изкара 5 се ядосва, че преписвачите са изкарали 6, а аз се чудя как да обяснявам защо трябва да учи. От думите ви разбрах, че изобщо нямате никаква представа за днешното училище. Дисциплина, уважение, учене и работа – това трябва да бъде задължително в училището и не ми пука как се нарича като метод и кой го е използвал.

  4. Mari-ana Says:

    Забравих нещо. 😉 В английските училища строгата военна дисциплина и униформите са задължителен елемент. Според теб и те са засегнати от „тоталитарната машина на комунизма“. Милите, дожаля ми за тях. 😀

  5. Vasiliy Says:

    Mari-ana, браво! Трябва дисциплина и правила, иначе съчетанието между криворазбраната демокрация и липса на морал в българския манталитет не водят до нищо хубаво. 😉

  6. Петър Says:

    Съжалявам, но това което Мариана и Василий искат е дълбоко ретроградно. Знам, че те на това са свинкнали и смятат, че работи, но…вижте съвременното училище. Сами казвате, че нещатата никак не вървят. Старите методи не работят и не мотивират учениците нито да държат приличие, нито да учат. Т.е. има нужда от промяна. На къде да е промяната? Към затягане на контрола? Той и сега по правило трябва да е затегнат, но просто е невъзможно да се случи. Тогава? Към либерализация и нови отношения? Поне такъв е примерът на Европа и САЩ. Мариана е права, че във Великобритания има униформни, но те не са част от желязната дисциплина, за която мечтае, а от дълголетните традиции на училищата. Англия има съвсем друга от нашата традиция на консерватизъм, в която наистина е въпрос на чест да носиш униформата, която пред 200 години са носили предците ти. Извинявайте, но тук повечето учлища са на по 50 години и за учениците е единствено смешна досада да носят техните униформи.

    За ваше сведение съм учил в Англия и говоря от някакъв личен опит. Също така съм завършил българското училище сравнително скоро и имаше вероятност и аз да бъда каран да нося униформа.

  7. Vasiliy Says:

    За твое сведение аз съм 11 клас и в моето даскало има униформи, ние си гласувахме за тях, както и какви да са ;)Липсата на морал, възпитание и каквито там добродетели се сетиш сред днешната младеж са насадени от пропагандата на американците, техния „гнусен“ материализъм, и изкривено значение на думите демокрация и свобода. Насадени на довчерашните комунисти и засягащи техните деца – нас ! Свобода в свят заобиколен от пропагандиран материализъм и стереотипи – за щастлив човек (богат човек).
    „Парите имат стойност, защотото всички мислят, че те имат стойност“. Има по-важни неща 😛 Овце в стадо – това виждам като погледна българския народ – или по-точно вълци в овчи кожи, дебнещи да се изпоизядат.

    Съжелявам, че се отклоних толкова много…
    По въпроса с образованието съм съгласен с Mari-ana и държа на това, което казах. 😛

  8. ssk Says:

    Ooo и ние имаме униформи. НЕ сме гласували за тях, но имаше противоречиви мнения за тях. След една доста слаба организация повечето вече имаме пълен комплект.
    Работата е там че са единици тези, които носят униформата и малък процент тези, които носят елемент от нея.
    Кажи ми тогава защо трябва да бъдат налагани да се носят?

    П.п. И във вашето училище също са малко тези, които ходят униформени…

  9. Vasiliy Says:

    Грубо за един учебен ден поне 30% от учениците ходят с униформи, но всички ги носят, дали ще бъде един ден в седмицата, но единици са тези, които въобще не ги носят. И аз я обличам понякога. В началото ще е така – на нас по-големите обучавани по скъпата ви образователна система („просперирала и развила се в пъти от комунизма насам“) не може току така да се наложат униформи, но на по-малките да – те ще бъдат посрещани в нашето училище с униформата ни и едновременно с новата училищна среда ще свикват и с новото си училищно облекло. Пък и, Станиславе, мисли малко – Как ще носим униформите всеки ден след като ни е поръчан само 1 чифт… 😛

  10. Петър Says:

    Висилий, за жалост образователната система не само не се е развила особено от времето на комунизма, но и усилено прави опити да върви назад понякога. Какво според теб ще стане по-добре, ако малките ученици в твоето училище от първи клас носят униформи всеки ден?

  11. Vasiliy Says:

    С налагане на някакъв ред, задължения още докато не са се доразвили като личности ще ги направи по-отговорни и определено по-дисциплирани. Примера, който се дава на младите и възпитанието им ги изграждат като личности. Ако не им се възлагат отговорности като малки, когато слушат (макар и малки кати носене на униформа), то те ще порастнат нерешителни, безотговорни, мързеливи и недисциплинирани – току що описах младото поколение. Като бивш спортист мога да кажа, че той също допринася за овладяването на противоположните на онези негативни качества, които описах.
    Гордея се, че родителите ми са ме възпитали както трябва, а не са ме пуснали на произвола. От малък спортувам сериозно, а не на пресекулки, от малък ми бутат книги в ръцете – за да мога да осъзная още от тогава, че те са прозореца към света. Колсото и да е – една задължителна униформа за младе ще ги научи какво е отговорност. А от там се почва… 😛

  12. Петър Says:

    Според мен повече ще ги научи да са послушни към всякаква власт и да се нагаждат към йерархията.

    Не е работа на училището да те „дисциплинира“ и възпитава, за това си има родители, както и ти самият казваш.

  13. Vasiliy Says:

    Не е работа на родителите да следят децата си навсякъде – знаеш, че повечето време от деня си учениците прекарват в училище, т.е. те не само биват обучавани там, но и възпитавани.
    А не е ли това доброто общество – послушни хора.. Кой иска размирни и незачитащи закони и власт вредители. Всички ги мразят, а възпитават децата си като такива. Свободомислието и свободата на словото са едно – дисциплината и уважението към общество и закони не ги засягат. Все пак в днешното общество в йерархията се изкачват всякакви боклуци и мижитурки – това е защото никой няма уважение към йерархията и никой не зачита властта, а плюе и се нагажда. Трябва малко дисциплина тук в балканските народи – всички са такива- криворазбрана свобода.

  14. Vasiliy Says:

    А между другото имам приятел, който живее в Австрия от почти четири години – там са на училище от 7-8 сутринта до 4-5 след обяд – ясно е, че училището ги възпитава.. Тук беше нормално момче – отиде там и каза, че за 1 месец е станал тартор на училището. Обясни ми, че там се плашели от него, само като чуели от къде е… Това е развита европейска страна, модерна и децата носят униформи, възпитани имат си свобода на словото – това, което в нашата „демокрация“, която защитавате ревностно няма!

  15. Петър Says:

    Щом смяташ, че в едно общество трябва да има ПОСЛУШНИ, а не свободни хора, значи по-добре да се ориентираш към емиграция извън ЕС.

    Свободомислието и липсата на желязна дисциплина не прави дадени хора вредители. Изобщо как можеш да определиш някого като вредител? Хитлер навремето е казвал, че ще елиминира евреите като дървениците. Т.е. ги е смятал за вредители, а от другата страна е поставял еднакво постриганите си, послушни и униформени арийци. Нещо подобно ли мислиш, че трябва да се прави и в съвременните държави.

    Хитлер прави и нещо друго, което ти си позволяваш – да класифицира и поставя под общ знаменател цели народи. Не знам какви са „балканските народи“, според мен имат много големи разлики, исторически различна съдба и т.н. и т.н.

    Все пак не ме разбирай погрешно. Уважение към закона трябва, както и към образованието като ценност. Според мен това обаче се постига не с дисциплина и послушание, а с вникване в същността на понятията и оттам убеденост, че те представляват някакво благо. Един свободен човек истински разбира смисълът на свободата на словото и гражданското общество. Послушният и страхлив човек от комунизма кима на всичко зададено отгоре, но не го разбира, то не е негова вътрешна убеденост.

  16. Vasiliy Says:

    Значи за теб хората с дисциплина и уважение на нещо въобще не са свободни? Много глупаво сравняваш това, което казах с Хитлер. Света е пълен с расисти и нацисти, това че Хитлер е бил оратор и е бил амбициозен не прави всеки с минимални предрасъдаци – Хитлер. Аз нямам предрасъдаци към пол, раса, национална или родова принадлежност. Аз казвам фактите, това че се жегвате от истината не е моя работа. Аз не съм Хитлер – аз няма да ви избивам (Спи спокойно). Аз не харесвам само вредителите за обществото – били те цигани, танзанийци, ескимоси или каквито си измислиш. Аз виждам очебийните факти и ги изтъквам. Пък и все пак „може Хитлер да е бил лоша личност, но е бил личност.“ Говориш като Станислав – говориш умни и вярни неща – но ако се замислиш те са глупости и са невъзможни за момента.


Вашият коментар

